Manualna skrzynia biegów – co warto wiedzieć?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Manualna skrzynia biegów to rodzaj przekładni, która wykorzystuje różne części mechaniczne do zmiany prędkości i momentu obrotowego silnika. Najważniejszymi elementami są sprzęgło, skrzynia biegów i wał napędowy.

Manualna skrzynia biegów jest najbardziej powszechnym typem stosowanym w dzisiejszych samochodach. Manualne skrzynie biegów zostały po raz pierwszy wprowadzone przez Karla Benza w 1903 r. i od tego czasu są obecne na rynku. Manualne skrzynie biegów wykorzystują szereg części mechanicznych do zmiany prędkości obrotowej silnika. Najważniejszymi elementami są sprzęgło, skrzynia biegów i wał napędowy.

Co to jest manualna skrzynia biegów?

Skrzynia biegów citroen jumper 2.2 hdi 6 biegowa znajduje się pomiędzy silnikiem samochodu a jego kołami (koła są częścią układu zawieszenia samochodu). Kierowca wybiera pożądany bieg za pomocą shiftera znajdującego się w podłodze lub na kolumnie kierownicy. Kierowca ma pełną kontrolę nad tym, kiedy zmienić bieg i jak szybko chce jechać, wybierając każdy bieg w różnych momentach.

Jak działa ręczna skrzynia biegów?

Silnik napędza wał wyjściowy, który obraca koła zębate wewnątrz obudowy skrzyni biegów zwanej bellhousing. Wał wyjściowy jest połączony z inną osią zwaną obudową przedłużającą za pomocą przegubów uniwersalnych (U-joints), dzięki czemu może przenosić moc przez dwa oddzielne wały napędowe: jeden, który wychodzi na przednie koła i drugi, który wychodzi na tylne koła. Obudowa przedłużająca łączy się bezpośrednio z osiami pojazdu (przednią i tylną), podczas gdy wał napędowy łączy się bezpośrednio z wałem napędowym.

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*