Samochód może funkcjonować nie tylko dzięki silnikowi. Tak naprawdę prawidłowe działanie pojazdu zależy od współpracy wielu różnych części tworzących skomplikowane układy. Jednym z takich systemów jest układ wydechowy, który tworzy cała masa istotnych elementów. Zadaniem tej instalacji jest przede wszystkim odprowadzanie spalin, ale nie tylko. Oprócz tego służy on do zmniejszania hałasu emitowanego przez sam motor napędowy. Jego rola jest zatem naprawdę istotna, ale aby mógł przynosić oczekiwane efekty, musi być kompletny. Z czego więc musi się składać, by takim być?
Pierwszym i zdecydowanie najważniejszym elementem w każdym układzie wydechowym jest kolektor wydechowy przymocowany bezpośrednio do bloku silnika. To w nim gromadzone są spaliny wydostające się z cylindrów silnika. Przy nim umieszcza się tzw. sondę lambda, czyli specjalny czujnik mierzący zawartość tlenu i badający skład spalin. W dalszej kolejności należy wymienić katalizator, który wykorzystując reakcje chemiczne, redukuje ilość szkodliwych gazów, przekształcając je w dwutlenek węgla, parę wodną i czysty azot, a te substancje jak wiadomo, nie są złe dla środowiska naturalnego ani ludzi. Z katalizatorem za pomocą rur połączone są do układu tłumiki, poprzez które gazy są wyrzucane na zewnątrz pojazdu. Poza tym służą do wspomnianej już redukcji hałasów. W nowoczesnych samochodach Diesla można jeszcze spotkać filtr DPF, który wychwytuje szkodliwe cząstki stałe i usuwa je z układu.